#STOP-DE-SPUK# - Maar is dat wel mogelijk?
Ander nieuws:
Ken je dat gevoel? Vast wel. Enigszins verbaast staar je naar het scherm. Het staat er echt. Die droomvakantie, dat zonnige eiland waar je altijd al naartoe wilde. Je ziet het helemaal voor je. Liggend in een hangmat onder de palmbomen, met een cocktail en de ondergaande zon. En dat al vanaf 295 euro per persoon. Normaal onbetaalbaar, nu niet. Of toch?
Op de datum waarop jij met je partner wilt gaan, blijkt de aanbieding toch net ietsje minder mooi. Van de originele aanbieding is weinig meer over. Voor een midweek komt de prijs uiteindelijk op ruim 800 euro per persoon. Bizar.
Verontwaardigt doe je wat speurwerk en ontdek je dat de originele prijs wel een hele incourante aanbieding is. Vertrek op maandagavond om 23.05 uur vanaf een luchthaven ergens in Duitsland. Heel ver weg dus. De terugvlucht staat voor vrijdag 5.15 uur in de ochtend. Niet normaal, weg nacht. Landen in België trouwens. En de absolute klap op de vuurpijl, de aanbieding geldt voor november. Weersverwachting? Vier zonuren per dag, 20 millimeter regen en een maximum temperatuur van 13 graden. Als Eskimo in je hangmat. IJsblokjes in je drinken is niet nodig, het enige voordeel.
Zo voelt het ook dat vanaf 2026 Nederland van de SPUK’s afmoet. Gemeenten maximaal ‘gepleased’. Gemeente ambtenaren lopen al de polonaise. De SISA bijlage 2023, ondanks dat die nog gecontroleerd moet worden, wordt al bijna ritueel verbrand. Weg met die administratieve lasten.
Maar is er al echt goed nagedacht over de haalbaarheid en de gevolgen. Ik betwijfel het. En als we niet gelijk in de polonaise stappen maar even logisch nadenken dan snap je ook waarom. De SISA verantwoording gaat namelijk veel verder dan alleen jouw gemeente. De SISA verantwoording is tegelijkertijd een basis voor de doelmatige, rechtmatige en getrouwe verantwoording van uitgaven voor ministeries, provincies en mede-overheden. Juist die set aan spelregels onder iedere regeling helpt ook die organisaties met hun verantwoording.
Gaan zij dit dan blindelings accepteren? Denk het niet. Of ze gaan voor dit besluit liggen of de financieringsstructuur gaat veranderen. SISA gaat naar SIVTDA. Die term ken je niet? Die zal ik dan even uitleggen. SIVTDA staat voor ‘Single Information Veel Te Dure Audit’. Financiering middels subsidiebeschikkingen met controleprotocollen, losse verantwoordingen en losse accountantsverklaringen. Terug bij af. Verder weg dan ooit zullen we maar zeggen. Eenmaal raden wie de rekening mag betalen.
En hoe zit dat dan met een regeling als pakweg de Woningbouwimpuls (C9)? Het merendeel van de Nederlandse gemeenten maakt hier gebruik van. Met een looptijd die zomaar op kan lopen tot tien jaar. Projecten met vele (tientallen) miljoenen Rijksbijdrage. Gaan we dan vanaf 2026 deze Rijksmiddelen inzetten om onze tekorten in de Jeugdzorg te dempen? Dat moet kunnen onder de nieuwe spelregels.
Of wat te denken van meerjarige subsidieregelingen voor infrastructurele oplossingen? Mogen we dan vanaf 2026 dat geld inzetten om de gemeentelijke tuin op te knappen in plaats van een noodzakelijke fietsverbinding? Zonder aanvullende (subsidie)voorwaarden gaat ook dit geld op de grote hoop.
Vooruit, nog ééntje dan. Wat te denken van al die klimaatadaptatie maatregelen. De gemeente zou die middelen moeten inzetten tegen wateroverlast en hittestress. Maar kan er ook voor kiezen om die gelden te gebruiken voor de uitbreiding van de bedrijfskantine. Ik weet wel een provincie waar de gemiddelde burger hier op z’n zachtst gezegd niet blij van wordt.
Dit zijn natuurlijk een beetje gekke en extreme voorbeelden. Maar dit is wel het potentieel gevaar wat met deze maatregel op de loer ligt. Het voelt als die reis die te mooi leek om waar te zijn. En dat ook is. Van een tropische verrassing naar een helse vakantie. Zo voelt ook deze belofte.
Mijn oproep is dan ook: Ga zeker aan de slag met een lastenverlichting. Kijk waar mogelijkheden zijn om het aantal regelingen in te perken. Denk bijvoorbeeld aan regelingen onder de € 125.000.
Willem Schuitemaker
Directeur MIJNVIC BV